19 september 2009

Svar från Jästbolaget

Skickat: den 17 september 2009 12:18:42

Hej Josefine

Jag hoppas nedan svar i rött besvarar dina frågor. Annars är du välkommen
igen.


Med vänlig hälsning
Susanne Nilsson

Konsumentkontakt Jästbolaget
Box 7003
192 07 Sollentuna
Tel: 020-98 27 86
http://www.kronjast.se

(Här hade hon glömt/misslyckats att ändra sin text till röd, lite gulligt faktiskt. Jag gör den fet.)

1) Består förpackningen av plastbelagt, vaxat eller på vilket övrigt sätt
behandlat papper?
KronJäst färsk är packad i vaxat papper som behåller jästens fuktighet.
KronJäst torr däremot är känslig mot syre och är packad i en påse av
papper, plast och aluminium.


2) Oavsett svar på ovanstående fråga, går förpackningen att återvinna? Som
papper eller plast?
Båda förpackningarna går att återvinna och källsorteras som papper.


3) Varför finns ingen information om återvinning på förpackningen?
På KronJäst torr finns information om detta genom texten "Källsorteras som
papper". När det gäller färsk Kronjäst finn det pga utrymmesbrist ingen
information idagsläget men vi överväger att lägga till denna information.


Jag skickade tillbaka ytterligare ett mejl där jag frågade vilken slags vax de använder. Ett vanligt förekommande vax är nämligen paraffinvax, vilket är petroleumbaserat, precis som plast. Hela poängen med Plastprojektet är att minska antalet nyinköpta petroleumbaserade saker, så... det blir jobbigt om det är paraffinvax. Jag hatar bakpulver.


Ett helt nytt ämne! Mamma kom hit igår, upptäckte bloggen och sade "ahahah eeeh" när hon läste om mitt avslöjande rörande hennes återvinningsvanor. Runt halv tio gav vi oss ut till mitt jobb (en trädgård) och plockade plommon och slånbär. Det blev ungefär fyra kg av det förstnämnda och ett av det sista.

Det ska bli mer plommonmarmelad, torkade plommon (erfarenheter anyone?) och slånbärsdricka. Jag publicerar bilder på resultaten senare.


På måndag har jag studiedag och skall plugga matematik D, matematik breddning, fysik B, engelska C undersöka huruvida det går att få tag på plastlös ost i min stad.

1 kommentar:

  1. HEJ, DU ÄR COOLAST.

    "7) En chokladförpackning
    Från pappa, för att jag är awesome. Måste visa honom den ekologiska vegan-chokladen i plastfri förpackning utan onödiga tillsatser som tillverkats med enbart energi från förnyelsebara källor... Mmm. Det finns ingenting som heter överdrivet när det handlar om sådant här."

    - Vad för choklad är det??? Var köper man den och vad heter den osv?

    SvaraRadera