16 september 2009

Genomgång vecka 2


Nu är det dags igen. Har redan gått en vecka sedan förra genomgången. Det är dock inte en del av min storslagna plan att denna genomgång skall inträffa på onsdagar... vi får se hur det blir, men jag funderar på en helgdag. Jag vill egentligen gömma datorn i en låda under veckodagarna.

Med mitt och pappas menar jag vem som har ansvarat för inköpet/användandet. Pappa må ha införskaffat toalettpappret, men jag erkänner att jag själv har använt av det.

MITT PLASTAVFALL
1) Fyra Marianne-omslag

Godis från Thomas (en) och från Sofia (tre). Mmm, godis.

2) "I love eco"-påse, rödbetor
Står på att påsen är komposterbar, men eftersom varken jag eller kommunen (vad jag vet) har en kompost som håller 58 grader eller högre så blir detta i praktiken plastavfall för mig.

3) "I love eco"-påse, morötter
Alla morötter på ICA som var utanför påse, alltså i knippe, var från Italien. Neeeeej tack. Samma sak som ovan gällande kompostering.

4) Fyra buntband
Jag klippte ned mina vissnade sojabönor som jag hade fäst vid blompinnarna med hjälp av små buntband. Jag har ännu en skörd sojabönor på gång (eftersom jag är vågad och living on the edge och undersöker om det går att klara sig offseason) och jag har lagt märke till att buntbanden är tämligen onödiga. Plantorna klättrar och håller sig kvar ganska bra utan hjälp.

5) Plast från ost
Där jag bor finns en ostaffär som jag ska vandra in i senare den här veckan, tänkte jag. Förhoppningsvis går det att få tag på plastlös ost där.

6) En riven ost-förpackning
Denna hade varit i frysen sjukt länge... och smakade hemskt. Degig och vidrig.

7) En spenatförpackning
Lättlöst faktiskt. Funderar alltså på att börja odla spenat. Jag är duktig nog att hacka och frysa själv, ärligt talat. Närodlat och plastlöst.

8) Tandtråd

9) Två tandborstar

Jag byter inte tandborste frenetiskt ofta, men ibland har jag helt plötsligt fyra stycken och alternerar mellan allihop. Nu var det dags för byte.


PAPPAS PLASTAVFALL
1) En förpackning EuroShopper-makaroner

Jag tänker ärligt talat inte ställa mig och göra makaroner i takt med att han konsumerar dem. En möjlig lösning är självklart att pappa alltid har tillgång till en matlåda, men jag tänker inte slava i köket utan betalning heller. Han är vuxen och får klara sig själv.

2) Klistermärken från knivförpackning
Pappa vann företagets årliga golftävling (alla säger grattis!) och för det fick han vandringspriset, en egen liten statyett samt en fin grönsakskniv som är ungefär större än katten (enorm) men underbar.

3) Plastmaterial med hög densitet, skyddsförpackning för kniv
Se ovan.

4) Två plastpåsar för frukt

5) Plast från toalettpappersförpackning

6) En ketchupflaska

ÖVRIGT
1) Två okända plastpåsar

Man kan inte alltid ha koll!

2) En plastpåse för hushållsavfall
Jag funderar på kompostering och huruvida det skulle fungera alls för två lata personer i lägenhet. Tips uppskattas. Helst enkelt och utan krälande grejer.

Totalt 17 olika sorters plastavfall på sju dagar. Det borde kanske vara pinsamt för mig att vara "aktivisten" i familjen men samtidigt den som har mest petroleumbaserat avfall, men det är det inte. Mest för att det oftast är jag som basar över matinköpen och saker därför hamnar på min lista. Om pappa vore den som handlade oftast skulle han ha 11 sorter och jag bara 4.

Summan av kardemumman: Jag är bäst, men jag är diskret som en ninja.


Tisdag kväll spenderades med att koka plommonsylt. Jag siktade egentligen på marmelad, men den allmänna sockerhataren inom mig kom ut och det blev sylt. Själva sylten konserverade jag inte, men jag steriliserade/tvättade burkarna med Atamon i pulverform. Detta kommer i en plastpåse. Efter en konversation med Lina samt en resa nedför minnets gata kom jag ihåg att Atamon även kommer i flytande form. Jag ska undersöka huruvida denna form finns inuti en glas- eller plastflaska samt vilket material korken är i.

Plommonen är plockade på plastlöst vis häromdagen när jag jobbade. Det verkar som om jag och mamma ska åka ut till jobbet och plocka mer plommon samt slånbär i helgen. Vi håller tummarna för detta, för då blir det plastlös måltidsdryck av slånbär etc.

Svar på kommentarer: Elli, det där sopberget måste undersökas. Speciellt om det som du säger ligger i havet. Det är sjukt enkelt för havsdjur att få i sig plastbitar och dö av det nuförtiden. Jag blir så sur när jag hör om sådant. :(

Och tro mig, jag är också peppad på att ni ska köpa hus. Och mamma. Gör det NU. Pappa verkar bara vara peppad till 10% på tanken att köpa hus själv, så jag får väl nöja mig med att alla andra flyttar. DO IT NOW.

Jag har två frågor åt dig, systern min. 1) Vill du ha plommonsylt? och 2) Hur mycket plast har du tänkt på två eller fler gånger på grund av mig? ;)

1 kommentar:

  1. dom hittade en fågel som var död och när dom skar upp magen på den låg det en hel tändare där! å en sköldpadda som fastnat i en plastring som liten, sen växt runt den (värsta getingmidjan:P) men vad jag förstod så var det mesta sånt som tppats på gator och sedan åkt ner i brunnar i gatorna och därifrån vidare till havet, så mest sur blir man ju på USAs regering.

    husn är bara sådumt dyra:'(:'(:'(

    1) jag skulle dödat dig om du inte frågat:p
    2) har mest tänkt på vilket tyg man skulle ha till fruktpåsar. börjat gå nått knepigt program, så har inte tid med plast:P

    SvaraRadera