09 september 2009

Genomgång vecka 1

Denna redovisning kommer att genomföras veckovis och jag kommer att infoga bilder så ofta som jag orkar.

1) Två plastförpackningar från pocketklubben.se
Skulle kunna undvikas genom att avbeställa prenumerationen på böcker, men det är inte min prenumeration.

2) En glassförpackning, två liter
En vedervärdigt vidrig sort som införskaffats innan plastprojektets början. Kan undvikas genom att göra egen glass.

3) Två lock från glassförpackningar
Dels från förpackningen ovan, men även ett lock utan burk som jag hittade i ett skåp.

4) Fyra formar för iskuber
Hittade i samma veva som det tidigare nämnda locket. Varken jag eller pappa gör någonsin isbitar, så formarna hamnar här. Dock har jag lagt dem i en speciell hög, eftersom de är hela och fortfarande fungerar. Jag kommer att lämna in dem till en second hand-affär eller på övrigt sätt skänka dem vidare. Vill du ha?

5) En plastpåse som innehållit torkade aprikoser
Jag vill gärna hitta ett bra substitut för detta, men det verkar som om alla förpackningar med torkad frukt är av plast. I övrigt vill jag helst inte äta onödiga konserveringsmedel eller produkter från vissa länder, så att hitta substitut är inte det lättaste för mig.

6) En plastpåse
Oförsvarbar, antar jag.

7) En chokladförpackning
Från pappa, för att jag är awesome. Måste visa honom den ekologiska vegan-chokladen i plastfri förpackning utan onödiga tillsatser som tillverkats med enbart energi från förnyelsebara källor... Mmm. Det finns ingenting som heter överdrivet när det handlar om sådant här.

8) Plast från två cigarettpaket
Cancerpinne. Mmm. Eftersom jag är sjukt preppy med hög överlevnadsinstinkt är denna plastgrej logiskt nog inte min. Pappa röker.

9) En Clearasil-förpackning
Jag är en extremt bra impulsshoppare när det gäller hygienprodukter... men jag håller på att rensa ut badrummet nu.

10) En liten återförslutningsbar plastpåse
Från när pappa införskaffade en ny ringklocka (onödigt). Mamma fann ett användningsområde för denna.

11) Framsidan av en batteriförpackning
Laddningsbara (ge mig bonuspoäng för detta åtminstone) AAA-batterier till min miniräknare.

12) Plast från en hårrulle
Katthår + pappas kostym = inte okej.

13) Plast från två limpor cigaretter

14) Tre plastplugg
Från ringklockan, tror jag.

15) En förpackning EuroShoppers makaroner
Det går snabbt och det är smaklöst = pappas standardlunch. Dietisten inom mig ryser. Pastan produceras dessutom i Italien, något som stör mig på grund av den allmäna attityden mot romer i landet.

16) En plastpåse för frukt
Efter att ha spånat om dessa på lunchrasten idag kom flocken fram till att den bästa lösningen är någon slags nätpåse. Det positiva med nätpåse i jämförelse med heltäckande tygpåse är att människan i kassan snabbt kommer att se vad som köps, istället för att behöva öppna påsen och hålla på. Jag ska undersöka detta.

17) En brödpåse
Ibland hinner jag inte baka i den takten pappa äter...

18) En påsförslutare till en brödpåse

19) Plastfönster från en brödpåse
Jag vet att bake-off är all ondska i kubik, men är mamma sugen så blir man sugen...

20) Plast från ett suddigum
Jag råkade slänga emballaget innan jag noterade någon slags kontaktinformation. Ett företag vid namn Actual. Någon som vet en webbadress? Jag vill ifrågasätta hur nödvändig den där plastbiten var. (Ja, jag är en surkärring.)

21) En kaffeförpackning
Det är inte jag som dricker kaffe. Som jag förstår det skulle det vara bra svårt att få tag på kaffe utan plastförpackning.

22) Två förpackningar godis
En extremt oplanerad lunch. Alla andra åt grillad korv med senap i skogen, men jag är vegetarian. Så... choklad och knäckebröd. Det var angenämnt, men resulterade i plastavfall. Det händer inte ofta, jag lovar.

Många av dessa är engångsgrejer eller åtminstone i närheten, som allt godis (inklusive glassen), brödpåsarna, allt från ringklockan, batteriförpackningen samt formarna för iskuber. Runt 13 plastsaker på nio dagar är mer acceptabelt än dessa 22 tycker jag, men det är fortfarande för mycket. Pappa utbrast "Bara 22!!!" eller något dylikt, vilket leder till att jag antar att åtminstone någon är nöjd med vår prestation...

1 kommentar:

  1. Jag blir ju lite nyfiken på hur mycket i gör av med nu. men räknar du in plastkassarna som du kastar sopor i?

    SvaraRadera