08 december 2010

Vardagsrum

De senaste veckorna har jag funderat på vad jag gör, ganska specifikt, för att minska min plaståtgång. Detta har resulterat i en ny kategori här på bloggen, nämligen tips och tricks, där jag ska försöka samla alla konkreta förslag. Förhoppningsvis gör det här bloggen till en mer lättnavigerad sida, där det är lite enklare att sålla igenom allt svammel.

Mina tips och tricks är kategoriserade efter rum i vår lägenhet. Det är kanske inte alltid helt logiskt, eftersom det tycks vara så att en orkan har gjort kaoz med ordningen i lägenheten. Vardagsrummet är i alla fall först på listan.

Tejp
I vardagsrummet sitter jag när jag jobbar. Mitt jobb involverar att packa och sortera små krokar av plast (ironiskt, ja) i påsar och sedan i kartonger. Kartongerna försluter jag med tejp. Allt är strukturerat och bestämt av företaget jag jobbar för, förutom den här tejpen.



Därför är jag lite listig och använder papperstejp. Köpt på Granit i Lund, 59 kr för 50 meter har jag för mig. Jag har inte kontrollerat huruvida limmet består av ämnen som kan klassficeras som miljöovänliga eller ej. Jag tycker att tejpen klistrar bra och tycker definitivt att den ersätter vanlig tejp på ett adekvat sätt.

Förvaring
Det är fantastiskt lätt att bli sugen på att köpa vakuumpåsar i plast för att förvara extratäcken och -kuddar. Täcken och kuddar tar i vanligt fall mycket plats och översvämmar skåp. Jag erkänner att jag själv har varit intresserad av en sådan påse.

Innan jag hann fundera vidare kom min mamma på en idé, och nu förvaras vårt extratäcke på ett mycket finare sätt än i en vakuumpåse.



I inflyttningspresent fick vi bland annat fodralet och örngottet som ovanstående bild visar. Eftersom vi har djupa fönstersmygar passar det perfekt med den här sortens förvaring. Själv kan jag sitta i fönstret med raka ben och ha det skönt på mitt extratäcke, förutsatt att katten inte är i vägen. Perfekt måttsytt av min mamma.

Tvättmedel
Smutstvätten förvaras i vardagsrummet och ren tvätt hängs på torkställning här inne. Vi använder tvättnötter. Dessa går att lägga i en liten tygpåse, en sisådär fem-sex stycken, och köra med i tvättmaskinen. Dock tvättar vi ganska kallt och för att verkligen vara säkra på att det fettlösande ämnet från nötterna avges i tvätten så gör jag en dekokt på nötterna. Glasflaskan på bilden nedan innehåller det flytande tvättmedlet.



Den oerhört obehagliga färgen till trots fungerar tvättnötterna väldigt bra. Vi använder ett decilitermått i metall till att mäta upp tvättmedel, går åt ungefär en halv deciliter per tvättmaskin. Självklart beroende på nedsmutningsgrad, men det är sällan fläckar på våra kläder.

Nötterna förvarar vi i en kopparburk från loppis. Plastpåsen i burken kom med när min mamma köpte nötterna, men jag har därefter funnit dem i lösvikt i butiken Morot & Annat. Själva dekokten luktar illa, men kläderna luktar efter tvätten absolut ingenting. Jag är parfymöverkänslig och avskyr alla sorters parfymerade tvättmedel, så avsaknaden av lukt är perfekt för mig.

Vita textilier kan få en lite brunaktig missfärgning efter långvarit användande av tvättnötter, men någon tesked bikarbonat i varje vit maskin bleker på naturligt sätt. Detta har jag inte testat personligen än, men mamma och alla jag har lyckats googla fram är nöjda med metoden.

Om kläderna mot förmodan är fläckiga (kattspya, blod, mat, etc) brukar jag förbehandla med galltvål. Inte ett veganskt alternativ, men ruskigt effektivt. Miljömässig faktor att tänka på är att, åtminstone galltvålen jag har, har palmolja som bas. Finns att köpa för en spottstyver i välorganiserade livsmedelsbutiker.

Det var allt konkret jag hittade i vardagsrummet just nu. Dags för mat.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar