06 januari 2010

Torkade bönor och ärtor

Jag har googlat FRENETISKT i TVÅ TIMMAR eftersom jag verkligen vill hitta bönor och ärtor i lösvikt. Min själ gråter och jag inser att jag borde ha googlade det här innan jag åkte hem från Göteborg.

Hittade nämligen Kooperativ handel FRAM. Den ligger på Nordenskiöldsgatan 18 i Göteborg, vilket tycks vara ganska centralt. Jag har ingen aning dock. Jag tittar på bilderna som finns på deras hemsida just nu och inser hur mycket jag vill åka dit.

Därför tänker jag subtilt föreslå att min syster tar sig dit och kontrollerar att det är lika underbart som det ser ut samt vad företaget menar med "Bra priser".

Enligt hemsidan finns det bland annat följande i lösvikt:

torkade fikon
torkade aprikoser
russin
solrosfrön
hasselnötter
mandlar
valnötter
pumpakärnor
många sorters bönor
många sorters ris
många sorters linser
många sorters kryddor
bulgur
quinoa
sesamfrö
linfrö

De nämner att de har majsmjöl, vilket krävs när man ska göra egna tortillas. Jag har varit sugen på det jättelänge, men bara hittat i plastförpackning och konventionellt. Jag vägrar köpa majsprodukter som inte är ekologiska på grund av den höga andelen genmodiferade majsodlingar i världen. Eftersom affären fokuserar på ekologiskt är det möjligt, men framgår inte av hemsidan, att majsmjölet är KRAV-märkt. Detta innebär att det inte kan vara genmodifierat eftersom KRAV inte tillåter sådant.

Märkts det att jag är väldigt exalterad? Jag är samtidigt sur över att jag inte visste om denna butik när jag väl var i Göteborg. Kommer antagligen att dröja månader tills jag åker dit nästa gång. Det är till och med möjligt att mitt projektarbete hinner avslutas innan nästa gång (april, tror jag att det avslutas) och då kan nog inte använda bönor i de plastfria recept som planeras. Eller så kan jag göra det och hänvisa till den butiken. Men jag vill inte. Vill hitta någon butik som ligger närmare att handla ifrån NU.

Jag vill att min syster tar reda på ungefärliga priser på lösviktsvaror, vilka sorters bönor som finns, vilka sorters ris som finns och vilka kryddor som finns i lösvikt. Snälla?


Affärer att besöka:
Goodstore, Skånegatan i Stockholm
Gårdarnas butik, Nytorgsgatan i Stockholm
Daglivs, S:t Eriksgatan i Stockholm
7/1: Gryningen Hälsokost, Folkungagatan 68 i Stockholm

Fler tips?

3 kommentarer:

  1. Säg bara till nästa gång du är i Stockholm så kan vi kolla in alla de där ställena också! Det känns väldigt dumt att nästan inga affärer erbjuder varor i lösvikt, det låter ju som en självklarhet.

    SvaraRadera
  2. Förresten, hittade den här kommentaren på en sida om gurkmeja:

    "Jag kan också tipsa om att man kan handla Gurkmeja på Gryningen hälsokost på Folkungatantan i Stockholm.

    En suveränt bra hälsokost, inte den vanliga pillerbutiken utan en fullsortiment matvarubutik (och piller mm såklart som alla har). Gryningen har förutom alla slags intressanta ekologiska och oftast demeter (högre märkning) matvaror också mycket kryddor och örter i lösvikt. Jag köpte nyligen 100gr Gurkmeja för 27 kr.

    Hälsningar K"

    Ännu en affär att kolla in kanske?

    SvaraRadera
  3. nordenskjölsgatan (eller hur det nu stavas) ska jag till imorrn! den nya garnbutiken ligger på den gatan, men är inte direkt i läge att smita ut, ska tills ams imorrn och försöka le till mig att få gå på husvisning på onsdag, men om de hart öppet efter 18 så kan jag titta in en snabbis!

    btw så går det att ringa mig också, så får du svar dirtekt:P

    SvaraRadera