05 januari 2010

Konsumentkontakt: Frebaco

Jag och mamma tänkte testa gröt på havre och quinoa, men upptäckte snart att den förpackningen bara innehöll havre. Attans, tänkte vi! I vanliga fall hade jag låtit det vara och inte brytt mig speciellt, men, hallå... insidan av förpackningen kändes som om den var belagd med plast eller vaxad. Så jag skickade ett kombinationsmejl via hemsidan frebaco.se, som syns nedan.

Jag gillar dock inte direkt att jag var tvungen att skriva in en himla mängd med information om mig själv, bland annat ett telefonnummer. Eftersom jag inte ger ut sådant i vanliga fall körde jag på hemtelefonnumret då den telefonen ändå alltid vägrar ringa. Jag slog systemet, yay. Borde kanske ha ljugit men det känns bara som om det skadar min trovärdighet.


Hej!

Kändes lite fel att välja "reklamation" men även "fråga" kändes dåligt. Ville helst välja båda, men det gick inte. Frågan vann dock!

Okänt datum för ett antal veckor sedan köpte jag "Ekologisk Havre & Quinoa" i matbutiken ***tihi*** i ***blabla***. Tyvärr visade det sig att den enbart innehöll havregryn. Tänkte mest informera om detta då jag inte har kvitto kvar och inte kan hävda någonting. Hoppas att det inte är ett återkommande problem bara! Är tämligen nyfiken på den blandningen.

När jag ändå kontaktar er tänkte jag passa på att fråga en sak om förpackningen också. Jag har ett projekt där jag försöker minska användandet av petroleumbaserade artiklar i mitt liv ( http://www.plastprojektet.blogspot.com - där jag kommer att rapportera om detta och ert svar).

Jag lade vid öppnandet av förpackningen märke till att den på insidan är antingen vaxad eller plastbelagd. Skulle jag kunna få lite mer teknisk information om detta? Vilken sorts plast/vax handlar det om, är den nödvändig för produktens hållbarhet på något vis (då jag antar att den till butiken fraktas på en pall inlindad i plast antar jag även att vaxet/plasten inuti förpackningen inte är ett nödvändigt fuktskydd) och vad säger er miljöpolicy om (det eventuella) användandet av petroleumbaserat material? Har ni planer på att övergå till ovaxad/icke-plastad förpackning eller att använda ett mer naturligt vax, baserat på en råvara som i praktiken är förnyelsebar?

Tack på förhand,
Josefine

PS. Vår hemtelefon är tyvärr nyckfull så telefonkontakt är antagligen inte möjlig.


Verkar som om det blir ganska lite plast den här veckan. Hittade några fynd när jag var i Stockholm igår som jag kommer att presentera närmare lite senare. Letar dock desperat efter torkade bönor och ärtor i lösvikt. Någon som har en bra idé? Stockholm/Södertälje/Eskilstuna med omnejd kan jag ta mig till.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar