23 januari 2010

Redovisning: Vecka 18 och 19, 42 plastartiklar

Det är nästan imponerande hur dålig jag är på att hålla tider (dagar! veckor! månader!). Jag föredrar den formuleringen framför "irriterande" i alla fall. Här är den i alla fall, genomgången som alla har väntat på. MED BILD. Det var länge sedan sist.


Mitt
1) En flaska sirap

2) En tandkrämstub

3) En förpackning färskost, Philadelphia

Jag gjorde glasyr till en kaka som jag tog med mig till en kemist. Jag kände att jag var tvungen att muta honom och alla andra lite grand. Ska berätta om det mötet sen!

4) En tandborstpåse, TePe

5) Två plastbitar från tepåsar, Friggs

Nu är de infernaliska tepåsarna av denna sort slut! Ska dricka upp alla andra påsteer och gå över till köpt eller egengjort löste. Förpackningsaspekten tillsammans med smakjämförelser ger att löste är betydligt bättre att ha.

6) Två plastfönster från kuvert
Årsbesked! Dags att jobba mer, märkte jag. Pinsamt lite pengar detta år. Detta är på viss del sammankopplat till ett februariprojekt jag har inplanerat, som förhoppningsvis ska ge mig mer pengar på banken och mindre plast i bloggen.

Även ett brev från SEB. Banken som skickar sjukt mycket kuvert med plastfönster och ger mig 0,00 % ränta. Dags att byta, med andra ord. Men ett byte skulle innebära ett nytt kontokort i ny plast... Men antagligen mer ränta. Det är en djungel och jag ska allt prata med min morbror om det här. :(

7) En plastgrej från en flaska med olja
En pip eller vad det nu går att kalla det. En suspekt grej som gör det """lättare""" (känn min oerhörda sarkasm) att hälla olja. Jag har alltid hatat dem där. Jag vill inte ha en sådan!!!



Pappas

1) En flaska flytande smör

Han har redan köpt en ny, men har lovat att försöka sig på vanligt smör efter att den har tagit slut. Är medveten om att vanligt smör kommer i pappersförpackning som mest sannolikt är plastat, men den faktiska åtgången av petroleumbaserat material blir mindre genom bytet.

2) Fyra plastpåsar

3) En kaffeförpackning

4) Lock från två förpackningar bordsmargarin, Lätt & Lagom

5) Två påsar suspekta tandattiraljer

6) Plast från två limpor cigaretter

7) En musmatta

8) Plast från en ny musmatta

Tydligen ett gratisutskick som kommer till företaget pappa jobbar på från en leverantör, trots att de inte beställt något från leverantören på, enligt pappa, tio år.

9) Ett skohorn
Vi har ett nytt i metall nu!

10) En påse fryst pommes frites, EuroShopper

11) Fem chokladförpackningar, EuroShopper

12) Två makaronpåsar, EuroShopper

13) Ett plastfönster från kuvert, Skatteverket

16) Plast från toalettpapper

17) Emballage från Buffé, ICA-tidningen

Vi funderar på att försöka kontakta dem och säga nej tack. Vårt matinköp är fokuserat helt på ICA (förutom när jag leker undersökande detektiv - Willys i grannstaden nästa) men vi anser inte att Buffé ger oss någonting. Visst, ibland finns det positiva och intressanta inslag, men ärligt talat skulle jag nog knappast märka om den försvann.

Privat ekonomisk information borde de kunna skicka till oss i kuvert utan plastfönster. Om jag ber snällt.

18) En engångständare
Jag tror att vi någonstans har en tändare som man kan fylla på. Mamma nämnde att ICA Maxi i närheten av där hon bor säljer påfyllningsgas. Experimentdags!

19) En ketchupflaska, Felix

20) Omslagsplast från tre konservburkar

Jag kan inte med ord beskriva hur irriterad det här gör mig. Alltså:

%"/(&/"¤=(&/"=¤(&/"=¤(/&"¤(76"&/!!!!!!!!

21) Tvålförpackning
Barnängens Barntvål. Se konsumentkontakt som kommer ut imorgon 13:00. Schemalagt inlägg, så jag kan lova att det dyker upp i tid.

22) Tre brödpåsar, Skogaholm

Detta leder till 4,5 plastartiklar / vecka för Josefine och 16,5 plastartiklar / vecka för pappa. Tror någonstans att detta är bottenrekord för pappa... ajdå.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar