30 oktober 2009

Genomgång vecka 8



Nu är det dags igen! Jag har varit hos min mor i tre dagar och har enormt mycket att blogga om. Jag börjar med en genomgång dock, annars kommer det aldrig att bli av.

Vill bara smyga in att Plastprojektet har fått sina två första besökare från sökmotorn Google. En stannade i hela fjorton sekunder och den andra stannade i mindre än en. Jag är imponerad av min bloggs dragningskraft. Tihi.

Mitt

1) Tre förpackningar med näsdukar i tyg, manbasic

Mycket gamla men bortglömda förpackningar som jag hittade under fåtöljen i vardagsrummet. Jag borde organisera bättre... I alla fall så vet jag att många tycker att tanken på näsdukar i tyg ganska snuskig, men jag själv har vuxit upp med den idén och nu var det dags att skaffa egna.

2) En plastpåse

Bivaxet från Stavtorps Bigårdar kom i ett vadderat kuvert samt en plastpåse. Jag glömde be dem om plastlöst emballage, så jag tänker inte skälla på dem. Om jag beställer igen ska jag vara noga med att kommentera att jag vill ha utan plast.

3) Ett vadderat kuvert

4) Två påsar morötter (#7), I love eco

5) Plast från jobb

6) Två kuvertfönster, SEB och Konungariket Sverige

Jag blir tokig. Funderar på att byta bank när jag löser in studiebidraget på Swedbank. I och för sig skickar väl alla banker ut med plastfönster, men SEB irriterar mig på många olika sätt. Dålig ränta har jag också. Staten ville ge mig studiebidraget. Jag måste springa in på Swedbank för att få ut pengarna från nu och förra månaden, men banken har urusla öppettider. Slutsats: Jag hatar ALLA banker.

7) En påse som har innehållit torkade aprikoser, Kung Markatta

8) Två påsar som vardera har innehållit två kg bikarbonat

9) En överstrykningspenna

Vad gör jag med denna? Är den giftig och ska lämnas in? Eller...?

10) Tre plastpåsar

Min syster skickade ett stort lila paket åt mig. När jag tittade på det tänkte jag "Tejp! Måste finnas ett plastlöst alternativ..." och när jag väl fått bort omslagspappret stod det "FÖRLÅT FÖR PLASTEN!". Tummen upp. Fick (... betala för...) jättefina saker. En halsduk, ett par vantar och en mössa i ekologisk alpacka.

11) Tre plastförpackningar, Blodcentralen

Ett paraply som tack för bloddonation, en brosch och en kylskåpsmagnet. Alla var individuellt förpackade i plast. Nästa gång jag donerar blod ska jag skänka mina gåvopengar till en välgörenhet istället för att acceptera materiella ting. Men den här gången var jag i behov av ett paraply och det behovet gick före välgörenhet (haha).

Saker från Blodcentralen + mammas två katter.

Pappas

1) Plastbitar från två limpor cigaretter

2) Tre brödpåsar (#4)

3) Lock från en Lätt&Lagom-förpackning

Påminnelse till mig själv: Informera far om att enbart locket källsorteras som plast och att övrig förpackning ska ned i pappersåtervinningen.

4) Ett trasigt kaffemått

Han lät sjukt deprimerad när han var tvungen att berätta för mig att kaffemåttet gått sönder. Är jag hotfull? Problemet var lättlöst då mamma hade två kaffemått. Dessutom letar min mammas arbetskamrat Pirjo i denna stund (kanske) efter ett kaffemått i rostfritt stål hon trodde sig ha hemma.

Jag har med andra ord 20 plastbitar denna vecka och pappa enbart 7 plastbitar. Det känns som om något lurigt är på gång. Kan han verkligen ha så lite plast? Hm!

Nu har jag inte räknat antalet punkter utan antalet plastbitar, så septemberavfallet landade på 113 istället för det tidigare uträknade 111. Denna månad (jag ignorerar morgondagen) hamnade på totalt 126 plastbitar där 53 är mina och 60 är pappas. Jag ska försöka dela upp detta i ett nytt diagram där mitt och pappas avfall är separat.



Där Kolumn A = mitt, Kolumn B = pappas och Kolumn C = ingenting. Jag ville döpa om dem, men OpenOffice höll inte med mig. Jag kanske lyckas till nästa månad.

2 kommentarer:

  1. Bu!
    JAg tig en massa söta kort på grejerna jag stickade, som jag kan maila så du an lägga ut, blink blink:P

    Vad fick du för brev från Sverige?

    Men bra vecka ju!

    hur gick det med handkrämen?

    SvaraRadera
  2. Elli:

    Ja, jag vill ha bilderna!

    Staten ville ge mig studiebidraget. Har inte fixat så att de vet mitt kontonummer, utan jag får det på check. Jobbigt.

    Hudkrämen gick det bra med, ska lägga ut idag om jag orkar.

    SvaraRadera