20 februari 2011

Svar från Kjell & Company om deras återanvändningsbara kaffekapslar

Jag skickade ett mejl till Kjell & Company i december och frågade vilken/vilka plasttyper de återanvändningsbara kaffekapslarna i deras sortiment består av. Jag fick svar väldigt snabbt och ett mycket trevligt bemötande från kundtjänst. Kommer äntligen för mig att lägga upp detta nu:

Själva kaffekapslarna är polypropylen enligt tillverkaren, mer allmänt kallat polypropen. Sort nummer 5 enligt SPI:s identifikationssystem. En väldigt vanlig plast som Naturskyddsföreningen inte varnar för (se Sveriges Natur, #1/11, skickas hem till medlemmar men finns antagligen på bibliotek för övriga intresserade).

Det blir värre senare, dock. Förpackningen som kaffekapslarna kommer i består av PVC. En riktig värsting som man bör undvika om man kan. Om jag skulle lista de farligaste plastsorterna skulle PVC absolut vara överst och jag tycker specifikt illa om när det tillverkas engångsföremål i PVC, som är sort nummer 3.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar