09 februari 2011

Plastfri hårborttagning

Jag har länge funderat på hur man skulle kunna göra eget hårborttagningsvax i stället för att använda köpta varianter, som kommer med en himla massa plast. Hittade häromdagen en lösning på bloggen Crunchy Chicken här och testade omedelbums.

Där det var sparsamt behårat var det hemgjorda sockervaxet inte lika effektivt som köpt vax. Å andra sidan gjorde det betydligt mindre ont med sockervaxet, och vaxet visade sig vara mer effektivt när jag fick till rörelsen ordentligt och där håren var tätare.

Grovt översatt och halverat blir receptet som följer. Se originalreceptet för mer detaljerade beskrivningar.

knappt 2,5 dl socker
2 msk vatten
2 msk citronsaft

Blanda ingredienserna och värm till drygt 120 grader. Själv hittade jag inte min termometer och väntade därmed några minuter efter att det börjat koka. Häll över i glasburk när det har svalnat lite grand och applicera på huden. Täck med tygremsor och dra bort snabbt.

Hos mig var det en gammal och redan trasig kökshandduk som fick sätta livet till. Om jag hade en symaskin skulle jag ha kantat remsorna, går finemang att tvätta dem och använda dem igen.

Blir vaxet för kallt kommer det att gå dåligt och därför valde jag att ha min burk med vax i ett varmt vattenbad medan jag höll på. En annan variant, med i princip samma ingredienser, presenterades i ett avsnitt av Trädgårdsapoteket som finns uppe på SVT Play till och med den 28 februari 2011. Mängden vätska var betydligt större i det receptet och om jag förstår programledaren rätt ska det fungera finfint att använda vaxet rumstempererat. Jag tänker testa detta recept nästa gång (minus rosorna och allt övrigt krusidull) för att undvika allt strul med varmhållning.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar