08 november 2010

Angående att få som man vill

Jag ger mig alltid in i saker med attityden att jag kommer att förlora och ska få alla andra att lida tillsammans med mig. Kanske inte speciellt bra attityd. Nu ska jag berätta en bra grej, i stället för att gnälla.

Förra veckan skickade jag ett smågrinigt mejl till ICA via deras hemsida och ifrågasatte huruvida man kunde säga nej till utskicket Buffé, som kommer i ett omslag av plast varje månad om man, med ICA-medlemskort, är stamkund. Svar fick jag i lördags.

Hej!

Tack för att du har hört av dig till oss.
ICA Bonus och tidningen Buffé är extra belöningar till de stamkunder som väljer ICA för huvuddelen av sina dagligvaruinköp. För att räknas som stamkund hos ICA ska du i en eller flera ICA-butiker handla för minst 1 200 SEK per månad. För att få en
bonuscheck på 25 kronor ska du ha handlat för minst 2 500 SEK under en månad. Buffé upphör dock först efter att inköpen understigit 1 200 SEK två månader i följd. Så snart du kommer upp till denna nivå under en månad kommer tidningen åter att
skickas ut. Du har naturligtvis fortfarande tillgång till de varuerbjudanden som finns i ICA-butikerna.

Om du INTE vill ha Buffé utskicket längre ska du kontakta ICA Bankens kundcenter på telefon 033-47 47 90, vardagar kl. 08.00-20.00. Om du saknar din talsvars- och internetkod trycker du 3 i talsvarsmenyn och därefter # i stället för koden. Då
kommer du att få tala med en handläggare. Det är endast banken som har tillgång till ICAs kunddatabas och som kan kolla dina inköp och din intjänade bonus. Av sekretesskäl har banken inte någon öppen mejlfunktion.

Du är alltid välkommen att höra av dig till oss. Vi hjälper gärna till!

Med vänlig hälsning
ICA Kundkontakt
Teeda Drammeh


Hela det första stycket är fullständigt onödigt och ganska irriterande och nedlåtande. Jag är medveten om varför Buffé skickas ut och jag ifrågasatte det inte över huvud taget när jag hörde av mig till dem. Jag poängterade enbart att jag inte tyckte om användandet av engångsplast och att jag ville veta hur jag avbeställde. Det hela påminner mig om när jag klagade till Radiotjänst på att de varit otrevliga och fick en lång utläggning om varför de måste ringa till mig. Fruktansvärt onödigt.

Det andra stycket var matnyttigt, och jag ringde alldeles nyss till kundtjänst. Samtalet varade i 2 min 14 sek och jag fick vänta i ungefär en minut innan jag kom fram till ett handläggare. Väl framme sa jag "Jag skulle vilja avbeställa tidningen Buffé" och fick svaret "Så! Nu har jag avbeställt den åt dig."

Jag blev så paff att jag inte förstod att jag borde lägga på, vilket drog ut det hela lite. Väldigt smidigt. Cynikern i mig väntar dock på nästa kontoutdrag för att se vilket sorts kuvert det kommer i.

1 kommentar:

  1. Hej, fick exakt samma mail .men min fråga var något helt annat :)

    Tullan

    SvaraRadera