31 oktober 2010

Snabb uppdatering

Hej! Väldigt länge sedan, jag vet. Mycket har hänt!

Jag har gått med i Naturskyddsföreningen efter att ha mött förespråkare för ett av deras projekt, Hejdå Påsen (facebookgruppen Hejdå Påsen), på ICA i Lund. De var där för att undersöka om kunder var intresserade av att köpa flergångspåsar för frukt och jag lyckades tigga till mig två stycken. Log som ett fån när jag gick fram till dem och talade maniskt om plast. Det kändes verkligen som att någon annan bryr sig, och jag tror att jag kommer att trivas som medlem i Naturskyddsföreningen.

Fruktpåsarna fungerar bra även när jag köper andra varor i lösvikt på Morot & Annat i Malmö. Det enda jag är lite ambivalent inställd till är att de är gjorda av nylon, alltså petroleumbaserat material. Å andra sidan är de genomskinliga, vilket påsar av naturmaterial mig veterligen inte skulle kunna vara på ett praktiskt sätt, vilket leder till att personen i kassan direkt ser vad påsen innehåller. Detta tror jag är viktigt för att livsmedelsbutikerna ska börja sälja påsarna och verkligen omfamna dess existens. Trots allt skulle användandet av dessa påsar resultera i en vinst för livsmedelsbutikerna... färre inköp av engångspåsarna och vinsten som genereras av försäljningen av flergångspåsarna. Inte illa pinkat.

Har inte gått med i Naturskyddsföreningen tidigare för att jag är en allmän skeptiker och har tvivlat på huruvida de faktiskt gör något. Men det gör de, uppenbarligen! Att jag fick ett kuvert med plastfönster i från dem precis när jag blivit medlem ska vi dock inte tala om. Plasten kändes annorlunda än vanliga fönster, är osäker på huruvida det var någon speciell typ av plast eller ej.

I övrigt har mina föräldrar varit här och de har hjälpt till väldigt mycket i nya lägenheten. Nästan alla inredningsdetaljer resulterade vid inköp i plast. Det är väldigt fint här nu, men ganska mycket plast syns i diagrammet (jag tvingade Jesper att göra det!) nedan. En viss förändring, som gör det svårt att jämföra med tidigare diagram, är att jag nu bestämt mig för att mäta plastmängden i gram. Detta är för att antalet artiklar egentligen inte säger någonting om den faktiska mängden. Diagrammet ser lite lustigt ut just nu eftersom jag inte har någon aning om vilken plast som tillhör vilken månad, och därför har vägt det totala och dividerat med tre (augusti, september, oktober).


Det lite lustiga diagrammet. Det kommer (förhoppningsvis) att se bättre ut senare.


Min plast! Totalt 93 gram på tre månader.


Jespers plast. Första tre månaderna som jämförelseperson på Plastprojektet. Vet inte riktigt vilka tankar han har om det än så länge, får förhöra honom grundligt senare. Majoriteten av Jespers plast är från brödpåsar och läskedrycksflaskor. Han har dock gått med på att testa ett antal brödrecept om jag letar fram några som 1) går snabbt, 2) inte är kladdiga och 3) resulterar i godare och billigare bröd än köpt. En viktig anteckning är att han har pantat många flaskor innan bilden togs.


Gemensam plast och en stor del av hyllorna i vardagsrummet. Bland annat från inredningsdetaljer.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar