05 december 2009

Redovisning vecka 10, 11, 12, 13 (oj)

Hej.

Det var extremt länge sedan. Under dessa veckor har jag varit slösaktig och struntat i att ta ansvar och haft väldigt roligt. Samt varit stressad. Går sista året i gymnasiet och trots att trean borde vara slapp så är detta inte fallet. Min skola planerar inte så. Ettan var riktigt slapp dock. Good times.

På grund av oambitiös attityd och trötthet har det blivit ganska mycket plast, tror jag. Har inte gått igenom det ännu när jag skriver detta, men jag skulle tro att mängden plast är högre än vanligt.

Jag tappade tron på livet lite grand när jag insåg att det på insidan av GoGreens förpackningar finns ett lager plastaktigt material. Detta är med all säkerhet plast eller vax. Oavsett vilket skulle jag tro att det är petroleumbaserat. Jag har INTE kontaktat GoGreen ännu, så ta ingenting jag säger här för sanning. Ska skicka ett mejl så fort jag orkar. Upptäckten gjorde mig i alla fall ganska bitter och upprörd, eftersom jag bor i en småstad. Det bästa alternativ för torkade bönor, sesamfrön, bovete och övrig underbar mat som jag hade funnit var GoGreen eftersom allt detta kommer i en pappförpackning. "Yes", tänkte jag. Efter att jag slet sönder en och tittade inuti tänkte jag dock snarare "!%(%=(&%=(&!!!".

Förövrigt börjar jag bli känd som plasttanten i skolan tror jag... Spännande. Klassen har under den senaste terminen förvandlats från ganska tråkig till raka motsatsen. Öppet hus var riktigt roligt och jag ser fram emot kryssningen i mars. Förhoppningsvis plastlöst nöje.

Nog med babbel. Nu blir det business.


Mitt

1) Lock från burk med naturell grekisk yoghurt

Har testat att laga mat med sesammjölk (recept hittat på myhealth.blogg.se, en blogg som jag ska sluta stalka och börja kommentera på), men eftersom denna är rinnig som mjölk blir smaken bra men konsistensen lösare än önskvärt. Är detta något som ett halvt ton potatismjöl kan lösa, eller finns det andra sätt? Jag vet inte var jag har slängt själva burken förresten, hittar bara locket. Jag undrar om katten äter plast.

2) En trasig linjal
Jag satte mig på den, tror jag. Har ännu inte sett linjaler i trä till salu, men jag har fem-sex plastlinjaler kvar...

3) En chokladförpackning
...

4) Plast från jobb

5) Två vadderade kuvert

Fick jättefina böcker av min moster! De kom tyvärr från affärerna/via Amazon i vadderade kuvert.

6) En chipspåse, I love eco
Se kommentar på 3).

7) En flaska mandelolja
Nästa gång köper jag mandelolja från Life (glasflaska med träkork, möjligt dolda plastdetaljer som jag inte har undersökt) som är betydligt mycket dyrare. Det blir ändå värt det enligt mig eftersom hudkrämen blev så himla dryg och bra.

8) En påse hasselnötter, ICA
Logiskt sett tycker jag att hasselnötter/övriga nötter borde finnas i lösvikt. Men VAR? Något tips om specialshop jag kan besöka i närheten av mitt boende? Kan ganska enkelt ta mig till Eskilstuna, Södertälje, Stockholm och närliggande städer.

9) Delar av sugrör
... hemligt projekt.

10) Omslagsplast från universitetsreklam
Allt har jag inte ens öppnat än. Jag vill skicka tillbaka allt och säga att jag dissar deras universitet bara på grund av plasten. Fast det är inte sant. Jag har dock redan bestämt mig, och mitt framtida universitet har inte skickat någon reklam alls.

11) Två plastpåsar

12) Hårborste i två delar

Jag sprang runt i Stockholm med min vän i säkert två timmar och letade efter en hårborste i trä och naturborst. VAR. FINNS. DET. Möjligtvis billigare än länken i förra inlägget, jag är inte så sugen på att lägga ut 600 kr på en borste.

13) En påse bikarbonat

14) Tandtråd

15) Plast från hygienprodukter

16) En flaska sirap

18) En påse rödbetor, I love eco

Komposterbar plast. Har tidigare uttalat mig negativt om denna plastsort. Jag är fortfarande väldigt kritisk. Min kemilärare (Som är galen. GALEN. GALEN.) föreslog dock att jag ska tända eld på den. Ska enligt henne resultera i vattenånga och koldioxid. Vet inte riktigt om jag vågar. Låter spännande dock. Burn! Burn! Burn!

19) En påse dadlar

20) En påse morötter

Har hört rykten om att Willys i grannstaden har morötter i lösvikt. Ska undersöka detta påstående någon gång.

21) En förpackning blockchoklad
... jag gjorde tårta.



Pappas
1) Tio chokladförpackningar

2) Gammal plast som kom fram vid städning, antagligen från en USB-kabel-förlängning-grej

3) En förpackning blåbärsbakelser

4) Omslagsplast från ICA-tidningen, Buffé

5) Omslagsplast från fyra limpor cigaretter

6) Två plastpåsar

7) Okänd pryl

Ser ut som... ett tortyrredskap.

8) Påse pommes frites, EuroShopper

9) En ketchupflaska, Felix

10) En gammal fruktpåse

Använd för att frakta bröd. Hembakat. Hans golfarkompis skulle få smaka. Jag ser detta som en stor komplimang. MEN. Jag använder återanvändbara matlådor för att frakta färdiggjorda smörgåsar. Bättre idé än engångslösningen påse.

11) Tre lock från smörpaket, Lätt & Lagom

12) Ett vadderat kuvert

13) Nio brödpåsar

!!! Med andra ord har jag inte bakat så mycket den senaste månaden.

14) CD-plastficka

Tror att jag ska ta denna faktiskt. Den var fin.

15) Förpackning Kinder Max

16) Del från kaffebryggare

17) En CD-skiva

18) Två påsar snabbmakaroner, EuroShopper

19) Plast från två trepack majskonserver

20) En kaffeförpackning, ICA

21) En musmatta från mässa tidigare i år

SÄG NEJ TILL SWAG (shit we all get, gratisprylar) DU INTE BEHÖVER.


22 saker / 4 veckor för mig ger 5,5 saker / vecka. 43 saker / 4 veckor för pappa ger 10,75 saker / vecka.

Det är möjligt att jag har tappat bort plast någonstans, för detta känns orealistiskt lågt. Å andra sidan har jag varit dålig på att laga mat under denna månad och det är möjligt att mitt plastavfall är så lågt på grund av det. Som vanligt är min slutsats att svaret på alla jordens problem är att sluta äta. Eller möjligtvis äta den plast som finns... Hm. Oavsett innebär månaden november en jättestor nedgång i plastavfall.



Kolumn A = mitt avfall, Kolumn B = pappas plastavfall, Kolumn C = vem vet?

Apropå ingenting (eller plast kanske). Skickade just ytterligare ett mejl till Jästbolaget då de fortfarande inte svarat på mitt förra:


Subject: Jästförpackningen

Hej,

För x antal veckor sedan skickade jag några frågeställningar om
förpackningen som färskjäst kommer i. Genom korrespondens med er kom jag
fram till att den består av vaxat papper, men min följdfråga besvarades
aldrig av er. Därmed ställer jag den ytterligare en gång.

Är vaxet som ni använder petroleumbaserat, samt vad heter sorten
(exempelvis paraffinvax)?

Tack på förhand och jag hoppas att ni denna gång besvarar min fråga,
Josefine


Hoppas på svar denna gång, men är tveksamt. Min personlighet inkluderar en naturlig misstänksamhet mot stora företag, staten och auktoriteter rent allmänt. Skyll på pappa.

PS. Har massa godispapper i fickan sedan SACO-mässan kom jag just på. Oops. Ska uppdatera grafen nu, om jag kommer ihåg hur man gör, men orkar inte tömma jackfickan. Långt till hallen.

4 kommentarer:

  1. Trälinjal, varför köpa när man kan göra en själv?? Haha jag vet om ditt hemliga projekt... ;)

    SvaraRadera
  2. Jag vill veta om ditt hemliga projekt!!!


    Å VARFÖR FÅR JAG ALDRIG GODIS LÄNGRE?!?!?!?!?!?!?! pappa ska ha stryk!

    SvaraRadera
  3. Elli:

    SACO-mässan var jag på själv. Sveriges Akademikers Centralorganisation. Jobb- och utbildningsmässa. :p

    SvaraRadera
  4. om jag hade läst ordentligt hade jag vetat det:P

    SvaraRadera