30 december 2009

Redovisning vecka 14, 15, 16

December för mig innebär inte julstress, inte att träffa tjocka damer som varje år säger "sist jag såg dig var du såhäääääär liten...", inte någonting sådant alls. Vinterlovet från skolan innebär istället:

SEMESTER!

Men nu är jag tillbaka från Göteborg, där jag besökte min syster. Vi tog oss även till Ekostore som hade förvånansvärt stort utbud av enbart ekologiska saker. Dock fokuserar de enbart på den märkningen och det fanns väldigt mycket plast och få saker i lösvikt. Fin butik dock!

Har ett tillkännagivande att göra också, mitt i allting. Plastprojektet har nu blivit mitt projekarbete, vilket i framtiden borde betyda mer seriösa och frekventa uppdateringar. Jag har hastigt och stressat bytt från mitt tidigare robotprojekt på grund av... dålig planering, dåligt engagemang, dåliga förkunskaper, etc. Men! Detta har i alla fall fått kugghjulen att rulla lite grand.

I januari har jag ett möte med en kemist. Jag ska springa efter honom ett tag och ställa dumma frågor om plast. Främst kemisk sammansättning, nedbrytningshastighet i naturen, tillsatser, eventuellt läckage av tillsatser och lite frågor om hur återvinning skulle fungera rent praktiskt.

Ska försöka få igång att boka en tid på en återvinningscentral också. Bråttom, bråttom. Jag känner mig lite som en arbetarmyra, men det är bra. Skönt. Härligt. (Dessutom innebär förvandlingen av PP till mitt PA att min projekthandledare måste läsa. En läsare till! Hej Erik. Känn inget tvång.)

PLASTAVFALL

Mitt

1) Sex plastartiklar från headset-förpackning, SteelSeries

Det är snyggt och glänser och jag är en svag människa.

2) En förpackning kexchoklad
Se ovanstående kommentar och byt ut de första två verben mot "gott" och "lättillgängligt".

3) Fyra godispapper från SACO-mässan 4/12

4) Fyra plastpåsar

Litet presentutbyte hos farmor (OBS INGET MED JUL ATT GÖRA FASTÄN DET VAR DEN TJUGOFJÄRDE. Jag är för hardcore för jul. Okej???) där pappa av mig och min syster fick ett antal påslakan och örngott.

5) Plast från omslag, Impecta Fröhandel-katalogen
Jag är lite sur, faktiskt. Skickar nog ett e-postmeddelande.

6) Omslag från en gurka
Så extremt onödigt. Dels med plasten och dels att äta gurka i off-season. Men se kommentar på punkt ett och två. SVAG MÄNNISKA, SVAG.

7) Komposterbar påse spenat, I love eco
Jag ska bränna den. Jag ska bränna den. Jag ska bränna den. Ge mig styrka så att jag vågar bränna den. Snälla.

8) En förpackning fetaost (#7), Fontana

9) En förpackning svamp, Ekolådan

Funderar på att lägga ned den i kartongen nästa gång de ska ge oss frukt och grönsaker. Med en liten lapp om att de gärna får återanvända den.


Pappas

1) En påse spaghetti (#5), EuroShopper

2) Två påsar snabbmakaroner (#5), EuroShopper

3) En godispåse, GottMix

Skickade ett mejl till företaget om huruvida fönstret på denna påse är nödvändigt eller ej. Brevet och deras (sjukt snabba!) svar syns nedan.

4) Två "lageruppdelare", Aladdinask (#1)

5) Mystiskt plastigt papper, Aladdinask

Jag tror att det här är plast. Kanske. Känns som det.

6) Plast från omslag, Aladdinask

7) En DVD-skiva

8) En påse juleskum, Cloetta

9) Plast från tre limpor cigaretter

10) Två brödpåsar (#4)

11) Lock från bordsmargarin, Lätt & Lagom

Frågan är om Milda (här tar jag ENBART hänsyn till förpackning) skulle vara bättre. Läste på min systers sambos smörpaket och hela det ska sorteras som plastförpackning. Petade lite på det och min lekmannamässiga bedömning är att hela förpackningen är gjord av plast. Grejen med övriga är att själva lådan är ett slags blandmaterial gjord av en kombination av plast och papp. Kombinationer går sällan att återvinna på ett bra sätt. Hm.

12) Tre chokladförpackningar

13) Omslaget från ICA-tidningen

Innehåller ekonomisk information, så jag kan nästan förstå det. Vad felet är på ett helt vanligt separat kuvert förstår jag dock inte.

14) En påse cashnewnötter
Finns i lösvikt.


Mamma

1) En påse gott & blandat, Malaco (#6)
Varför har jag ditt plastavfall, mamma?!?!?!?


För att förklara det statistiska misslyckandet denna månad är har jag valt att dramatisera* en dialog som inträffade för några minuter sedan:

Jag gav ifrån mig ett förvånat ljud av blandad misstänksamhet och glädje. Den förstnämnda känslan tog snabbt över och jag vände mig mot min far. Medan jag varit borta på semester har han nämligen städat mycket, och jag undrade om han möjligen städat bort min ordning.

- Far, å, far, har du sett ytterligare en kartong med plast? Jag hittar bara en! Det känns tämligen torftigt för så många veckor. Är det verkligen sant att vi har så lite plastavfall?

- Tyvärr, kära dotter, jag har endelst kunskap om den kartong du nu håller i.
Någonting i hans ansiktsuttryck, i hans tonläge eller i hans övriga kroppspråk spädde på den misstänksamma känslan. Talade han verkligen sanning? Men, å andra sidan, resonerade jag, av vilken anledning skulle min enda fadersfigur undanhålla sanningen för mig?

- Har du... påbörjade jag en fråga, men min röst bröt sig av sorg och svek. Har du slängt plast i papperskorgen medan jag varit borta hemifrån?

- Jag skulle aldrig slita ut ditt hjärta och stampa på det på detta vis (eller övrigt förstås)! Aldrig!!!

Att han talat med parentes i repliken istället för att omformulera tog jag som ett episkt bevis på hans skuld. Med ett hjärtskärande skri kastade jag mig in i köket och öppnade skåpet under diskbänken för att kontrollera mina misstankar. Papperskorgen var nyligen tömt och innehöll inget skräp. Jag vände mig mot min far för att få ett svar på varför han skulle ägna sig åt en sådan grymhet mot mig, för att sedan undanröja bevisen. Vad som mötte mig var en galen min, ett hänsynslöst skratt och ryckande fingrar. Högt utropade min far:

- AHAHAHAHAHAAHAHAHAHAH!!!! DU KOMMER ALDRIG ATT FINNA BEVIS!!!!!!!!!


* Verklighetsförankringen kan vara obefintlig.


Kombinationsmejl med företaget GottMix:

Hej!

Jag har ett antal frågor rörande er godispåse:

1) Vilken sorts plast är fönstret gjord av?

Fönstret är tillverkat av plast, som kallas PP (Polypropylen).
Denna plast finns i en hel del plaspåsar för bröd och är en harmlös plast, som kan återvinnas eller förbrännas (energiåtervinning)


2) Varför återfinns ingen information om hur påsen bör återvinnas på produkten?

Vi har hitills inte sett något behov av, att ge information på påsen hur den bör återvinnas.
Denna fråga gör, att vi kanske ska överväga en info om återvinning.
Påsar och kassar, även de med plastfönster, läggs annars i behållare för återvinning av kartong och övrigt papper.
Där läggs ju tex vätskekartong (mjölkpaket, juicepaket o liknande), som ju ofta är plastbelagda.
I processen, där de återvinns används metoder, där plasten kan separeras från papperet.


3) Är fönstret över huvud taget nödvändigt? Vad säger er miljöpolicy om detta användande av petroleumbaserat (och därmed i praktiken icke-förnyelsebart, svårnedbrytbart när det väl kommer ut i naturen/deponeras) material?

Ja det tycker vi. Det finns ett problem med att andra varor följer med än vad påsen är avsedd för. Vi jobbar med en av Sveriges största tillverkare av påsar och följer deras utveckling av material.

Detta e-postmeddelande och ert svar kommer att publiceras på bloggen http://www.plastprojektet.blogspot.com.

Tack på förhand,
sshdgkhslkghksjg ***namn***


Den här korrespondensen tar upp en väldigt intressant sak. "I processen, där de återvinns används metoder, där plasten kan separeras från papperet." HM. Jaså? Det låter mycket intressant.

Nu är jag dock oerhört trött, så cornflakes och skorpor och en "NEEEEJ NEEEJ NEEEJ!"-upplevelse tar jag upp imorgon. Även det här inlägget uppdateras med BILDER.

2 kommentarer:

  1. "Denna plast finns i en hel del plaspåsar för bröd och är en harmlös plast [...]"

    Harmlös plast! Poängen är ju att minska plastintag all-around. Men annars verkar dom ju inte vara några större miljöbovar, om man bortser från plastfönstret och deras åsikter om det.

    Lycka till med ditt projektarbete! Och, med bakgrund av den första delen av din plastredovisning, RYCK UPP DIG MÄNNISKA! Sådan svaghet är knappast passande för en plastmotståndare av ditt kaliber!

    SvaraRadera
  2. pickyourtarget: Haha jag vet. Funderar på att svara på hans mejl och fråga vad han menar med harmlös. Jag förstår inte.

    Konkurrenten Smått & Gott har inget plastfönster på sina påsar. Det är inte ens branschstandard.

    TACK OCH OKEJ, INGET GODIS... :(

    SvaraRadera