06 november 2009

Egenhändigt producerad hudkräm

Jag sa för ett tag sedan att jag skulle testa att göra egen hudkräm enligt recept presenterat i detta inlägg hos Fake Plastic Fish. Det gick riktigt bra och jag avgudar resultatet. Torra och nariga händer är ett minne blott! Den blir ganska stel eftersom den innehåller bivax, men jag tycker om konsistensen oavsett.

Jag gjorde om receptet lite för att få mindre proportioner och resultatet blev detta:

1 dl mandelolja
1 dl (mycket varmt) vatten
30 gram bivax
eventuellt tre-fyra droppar eterisk olja

1. Värm mandeloljan och vaxet i en kastrull tills vaxet smälter.
2. Häll varmt (!) vatten i en behållare lagom för stavmixer, alternativt i en blender.
3. Strila långsamt ned oljan/vaxet i behållaren samtidigt som du kör mixern på högst möjliga hastighet.
4. När geggan börjar tjockna lite, tillsätt eventuellt eterisk olja.
5. Häll upp i burkar.

Var väldigt noga med att göra rent efter er! Jag rekommenderar inte att mixa i en plastbytta, för tydligen så suger det åt sig vax och olja riktigt ordentligt... Det var inte lätt att diska det där.

BIVAX
Kontakta en lokal biodlare!

ETERISK OLJA
Finns på bland annat Apoteket, i glasflaska med plastkork.

MANDELOLJA
Apoteket. 100 ml för 41,50 kr. Plastflaska med plastkork.

Life. 125 ml för 115 kr. Glasflaska med träkork.

ICA Maxi. 250 ml för ca 70 kr. Glasflaska med metallkork. Innehåller essens!!!

Jag erkänner att jag köpte på Apoteket. Ville inhandla oljan från Life men jag var för snål i slutändan.

2 kommentarer:

  1. Jag skulle skriva en oseriös kommentar men så läste jag bloggen och damn den (och idén!!) är ju awesome. :D

    SvaraRadera
  2. Linny:

    Du använde ordet AWESOME för att beskriva bloggen!!! Jag blev såhär glad: :DDDDDDDDDDDDDD TACK!

    SvaraRadera