19 juni 2010

Ny marknad för återvunnen plast

Jag tycker att konsumtionen av plastartiklar bör reduceras i största möjliga mån. Men detta är inte alltid den bekväma vägen att vandra, och därmed kommer den aldrig att bli en trafikerad motorväg. Med andra ord tycker jag om att företag numera tycks öppna upp en marknad för återvunnen plast.

Det är inte mitt förstahandsval, inte ens i närheten. Men det är ett sätt att göra ett mer miljövänligt val, ta hand om resurser och främja återvinning. Jag kan tänka mig att konsumenter som SER den återvunna plasten kanske är lite mer noggrann med att själv återvinna senare. Jag hoppas att det blir en fin cirkel av det hela, som reducerar mängden NY plast som skapas för att täcka behovet.

Nedan syns Viledas reklamkampanj ur ICA:s Buffé. Även TV-reklam för Innocent, som gör smoothies med 100 % återvunnen plast i flaskorna har uppmärksammats av mig.




Jag älskar att återvunnen plast numera kan räknas som försäljningsargument. Dock har jag bråttom just nu och har INTE kontrollerat företagens övriga verksamheter, så se inte detta som en allmän rekommendation.

2 kommentarer:

  1. Hej Josefine,

    Eftersom du skriver att du älskar återvunnen plast, tror jag att detta skulle intressera dig.
    http://www.youtube.com/watch?v=YIlWzZo0fvo
    http://www.electrolux.com/vacfromthesea

    Hör gärna av dig om du har några frågor!

    SvaraRadera
  2. Hej Maja,

    Vill först och främst poängtera en viss nyansskillnad. Jag älskar att återvunnen plast börjar bli ett försäljningsargument. Jag tycker fortfarande att plastkonsumtionen måste minskas och att väldigt många plastprodukter är onödiga och inte bör inhandlas över huvud taget, oavsett om de är återvunna eller ej.

    Jag har läst och tittat på länkarna och har ett antal frågor. Eftersom du inte skrev någon kontaktinformation skickade jag ett mejl till sustainability@electrolux.se :)

    SvaraRadera