04 april 2010

Redovisning, vecka 29

Förvånansvärt nog en redovisning som faktiskt är i tid denna gång! Väldigt lite ny plast denna vecka, all plast utom 1) från min redovisning är gammal plast som jag har glömt bort tidigare. Jag tror att denna vecka innebar ett rekord för pappa när det gäller låg plastkonsumtion.

Å andra sidan har jag ätit middag hemma hos min pojkvän ett antal dagar samt påskmiddag hos farmor. Med andra ord har vi inte direkt lagat speciellt mycket mat denna vecka. Återigen tydliggörs sambandet mellan att inte äta hemma och kort plastredovisning...

Mitt
1) Omslagsplast från en gurka, Ekolådan

Jag funderar allvarligt talat på att ställa in denna prenumeration enbart på grund av plasten. Å andra sidan ger den upphov till nya och fina ekologiska grönsaker och frukter, något som är relativt svårt att få tag på i en småstad. Utbudet ekologiska produkter är tämligen dåligt. Konventionellt utan plast eller ekologiskt med?

2) Två plastmuggar

2) - 4) är från slutet av mars, då min klass var på en kryssning. Jag har dock glömt bort att nämna denna plast i tidigare redovisning.

3) En vattenflaska

Det värsta är att jag såg flaskor i aluminium på båten men inte köpte en. Vissa hade text på sig, vilket jag inte uppskattar rent estetiskt. Det fanns en utan text, med blommor på. Jag tyckte att den var avskyvärt ful. Tyvärr börjar jag ångra mig nu. Jag föredrar alltid saker som jag tyckte var fula från början. Dags att åka finlandsfärja igen kanske...

4) Omslagsplast från en smörgås

5) Plast från tårta

Ännu äldre än plasten från kryssningen, ytterligare en plastbit jag har glömt att redovisa dock.


Pappas

1) En brödpåse

2) Okänd plast


Det uppdaterade diagrammet kommer här. Känns spännande för mig att se min egen utveckling, samt även att pappas plastkonsumtion decimerats drastiskt. Trots att jag faktiskt inte är rabiat och tvingar honom till att ändra livsstil.

2 kommentarer:

  1. Oj, jag kanske borde ta på mig skulden för en av plastmuggarna. :( förlåt.

    SvaraRadera
  2. Nejdå, jag använde två. Räknade inte med dina, haha. Precis som att jag inte räknar med plastpåsen Jesper tog när vi handlade skräpmat häromdagen. Bara mitt! Och pappas.

    SvaraRadera